ریاضیات

موسیقی ایرانی مطالب خواندنی

ریاضیات

موسیقی ایرانی مطالب خواندنی

ماژیک و بادکنک


سمیناری برگزار شد و پنجاه نفر در آن حضور یافتند.

سخنران به سخن گفتن مشغول بود و ناگاه سکوت کرد و به هر یک از حاضرین بادکنکی داد و تقاضا کرد با ماژیک روی آن اسم خود را بنویسند.

بعد آنها را جمع کرد و در اتاقی دیگر نهاد. حال ، از حاضرین خواست که به اتاق دیگر بروند و هر یک بادکنکی را که نامش روی آن بود بیابد.

همه باید ظرف مدت پنج دقیقه بادکنک خود را بیابند. همه دیوانه وار به جستجو پرداختند ؛ یکدیگر را هل میدادند ؛ به یکدیگر برخورد می کردند و هرج و مرجی راه انداخته بودند که حد نداشت. مهلت تمام شد و هیچ کس نتوانست بادکنک خود را بیابد. بعد از همه خواسته شد که هر یک بادکنکی را اتفاقی بردارد و آن را به کسی بدهد که نامش روی آن نوشته شده است. در کمتر از پنج دقیقه همه به بادکنک خود دست یافتند.

سخنران ادامه داده و گفت : همین اتفاق در زندگی ما می افتد. همه دیوانه وار و سراسیمه در جستجوی سعادت خویش به این سوی و آن سوی چنگ می اندازیم و نمیدانیم سعادت ما در کجا واقع شده است. سعادت ما در سعادت و مسرت دیگران است. با یک دست سعادت آن ها را به آنها بدهید و سعادت خود را از دست دیگر بگیرید.

(منبع روزگار نو )

روز بزرگداشت عطار نیشابوری

25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری...   

      

 

ادامه مطلب ...

برنده نوبل فناوری 2014

استورات پارکین، فیزیکدان انگلیسی و یکی از مغزهای انقلاب جهانی «داده بزرگ»، اخیرا جایزه فنلاندی هم‌تراز نوبل را توسط آکادمی فناوری فنلاند دریافت کرد. 
 

این فیزیکدان برنده نوبل فناوری2014+عکس

 

به گزارش ایسنا، این بنیاد مستقل در بیانیه‌ای با اعلام اهدای جایزه فناوری هزاره در 2014 به پروفسور پارکین به پاس اکتشافات وی که منجر به افزایش هزار برابری ظرفیت هارد دیسک‌های مغناطیسی شد، اعلام کرد که ابداعات وی، راه را برای جریان پیدا کردن فیلم و رسانه‌های دیگر از طریق اینترنت هموار کرد.

در این بیانیه آمده است: جهان آنلاین معاصر ما تا حد زیادی بخاطر این ساختارهای مغناطیسی مقیاس اتمی ممکن شده است. پارکین 58 ساله یکی از محققان شرکت آی‌بی‌ام، استاد مشاور دانشگاه استنفورد و رئیس دپارتمان تجربی موسسه فیزیک ریزساختار مکس‌پلانک آلمان است.
کار وی در زمینه اسپینترونیک که از چرخش مغناطیسی الکترونها برای ذخیره داده استفاده می‌کند، به یک انفجار در ظرفیت حافظه در سراسر جهان کمک کرد و به اطلاعات اجازه داد تا در هارد دیسک‌های مغناطیسی با قابلیت دسترسی آنلاین از طریق رایانش ابری ذخیره شود.

این جایزه با ارزش یک میلیون یورو در سال 2004 پایه‌گذاری شد و هدف آن، ارائه معادلی برای جوایز علمی نوبل با ارزش 1.22 میلیون دلار بود. جوایز نوبل اخیرا به دلیل تمرکز بیش از حد بر پژوهشهای علمی سنتی و کهنسال مورد انتقاد قرار قرار گرفته است.
جایزه فناوری هزاره هر دو سال یکبار اهدا شده و نوآوری‌های جدیدی را انتخاب می‌کند که اخیرا به اجرا درآمده و کیفیت زندگی انسان را به شیوه‌ای پایدار ارتقا بخشیده است. برندگان پیشین این جایزه شامل تیم برنرز لی، مخترع وب جهان‌گستر و شینیا یاماناکا، پیشگام اخلاقی سلول بنیادی بوده‌اند.

آکادمی فناوری فنلاند که این جایزه را در هفتم مه (17 اردیبهشت) اهدا خواهد کرد، بنیادی است که توسط آکادمی علوم مهندسی سوئد در فنلاند و شورای ملی صنعت پایه‌گذاری شده است.

 
 

ایده فوق‌العاده نوجوان 14 ساله به دولت آمریکا

سوویر میرچاندانی، دانش آموز 14 ساله ای از پیتزبورگ است که ایده ساده ای برای صرفه جویی در هزینه های اداری دولت آمریکا دارد و آن عوض کردن فونت اسناد و مدارک ادارات و سازمان های آمریکایی است. سوویر پیشنهاد می کند که دولت ایالات متحده برای پرینت اسناد رسمی فونت خود را از Times New Roman به Garamond تغییر دهد. زیرا هر کاراکتر در فونت Garamond نازکتر چاپ می شود و 25 درصد جوهر کمتری مصرف می شود و بدین ترتیب صرفه جویی زیادی در هزینه ها می شود.

سوویر در یک پروژه علمی در مدرسه به این ایده عالی رسید. او در حال مطالعه کاربرد علوم کامپیوتری برای ارتقای پایداری زیست محیطی بود و پس از بررسی های متعدد راهی برای به حداقل رساندن کاربرد کاغذ و جوهر یافت. او دریافت که "جوهر دوبرابر گرانتر از عطر فرانسوی است". بنابراین او نمونه های تصادفی از فتوکپی های استادان مدرسه خود جمع آوری کرد و پراستفاده ترین حروف یعنی e, t, a, o and r را مطالعه کرد. 

ایده فوق‌العاده نوجوان 14 ساله به دولت آمریکا  

او در تحقیق خود از چهار فونت Garamond، Century Gothic، Times New Roman و Comic Sans استفاده کرد. او میزان استفاده از هر یک از حروف فوق را اندازه گیری کرد. سپس این حروف را به اندازه های بزرگ پرینت کرد و مقدار کاربرد جوهر برای هر حرف را اندازه گرفت. او برای هر حرف سه بار آزمایش انجام داد. نتیجه تحقیق او شگفت انگیز بود. او فهمید که فونت Garamond باریکتر است و با کاربرد این فونت، استفاده از جوهر تا 24 درصد کاهش می یابد و هر سال 21000 دلار هزینه های جوهر مدرسه آنها را کمتر می کند.

استاد سوویر از کار او تحت تأثیر قرار گرفت و او را تشویق کرد تا یافته هایش را منتشر کند. پس از انتشار مقاله او در مجله JEI، سوویر پروژه خود را در مقیاس بزرگتری ادامه داد تا میزان صرفه جویی در جوهر دولت را مشخص کند. او این بار 5 برگه از وبسایت اداره پرینت دولت نمونه برداری کرد و تحقیقش را انجام داد و فهمید که هزینه های پرینت سالانه دولت که 1.8 میلیارد دلار بود را می توان به اندازه 400 میلیون دلار کاهش داد. 

ایده فوق‌العاده نوجوان 14 ساله به دولت آمریکا  

البته سوویر می داند که تغییر فونت در اسناد و مدارک دولتی چیزی نیست که بتوان آن را یک شبه عملی کرد. سوویر معتقد است که با تغییر فونت به Garamond نه تنها جوهر کمتری مصرف می شود بلکه کاغذ کمتری هم استفاده می شود و این به حفاظت از محیط زیست کمک می کند. بنابراین اگر می خواهید در کامپیوتر منزل یا اداره گزینه "پرینت" را بزنید، یادتان باشد که فونت خود را عوض کنید! 

منبع فرهنگیان نیوز

رسم y=bsinax

(در صفحات قبلی این مطلب وجود داشت بنا به درخواست تعدادی از دوستان به صفحه نخست 

آورده شد)  

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید...

ادامه مطلب ...